چالش های بخش خصوصی
قدمت بخش خصوصی غیر دولتی در اقتصاد به دوران قبل از انقلاب صنعتی قرون پانزدهم و شانزدهم میلادی همزمان با شروع موضوع مالکیت خصوصی بر میگردد .
که البته با شروع انقلاب صنعتی و جهشهای فکری و فناوری بشری و ظهور سرمایهداری و نیز اقتصاد آزاد ، بیش از پیش نمایان و بروز و ظهور پیدا کرد :
مفهم کلمهی بخش خصوصی در تاریخ بشریت مدرن گره خورده با مفاهیم دیگر اعم از جامعهی مدنی اصناف ، دموکراسی و آزادی که پرداختن به این ارتباطات خود وقتی مقتضی و مکفی را میطلبد.
ولی این فصل جاری از اقتصاد همواره دچار چالشهای درون بخشی و برون بخشی می باشد .
در کشور ما بخش خصوصی به معنای شایع و امروزی آن به بعد از دوران ملی شدن صنعت نفت و برنامه های توسعه دوم به ویژه سوم توسعه و تأسیس بانک کشاوری و صندوق حمایت از صنعت و معدن برمیگردد .
زمانی که اولین جوانه های تفکرات ایجاد بخشهای غیر دولتی در ایران جوانه زد دوران اوج شکوفایی آن به سالهای ۱۳۴۵ – ۱۳۴۰ برمیگردد
یعنی تفکر تکنوکراتیک و تخصصگرایی و عملگرایی همزمان با برنامه سوم توسعه که به گواه تاریخ کارآمدترین برنامه توسعه در پیشینه برنامه های توسعه در ایران می باشد .
که بخش خصوصی محرک اصلی توسعه و پیشرفت واقعی در هر جامعهای می باشد چون متکی به تواناییها و ظرفیتهای شهروندی و نشان رشد مدنیت مدرن نیز میباشد .
به نحوی که یکی از معیارهای نشان دهنده رشد و توسعه در هر کشوری پویایی و سرزندگی و رشد بلا وقفه در بخش خصوصی آن است .
متأسفانه در ایران بخش خصوصی زخمهایی به تن دارد و از چالشهایی در رنج است به صورت خیلی اجمالی به آن میپردازیم:
-
عدم وجود همکاری تنگاتنگ و یا در بعضی مواقع عدم اطمینان و اعتماد بخش خصوصی به بخش دولتی :
متأسفانه مدیران ارشد دولتی و قضایی و قانون گذار ما درکی حقیقی از معضلات و مشکلات بخش خصوصی ندارد و محدود مسئولین که مستثنی میباشند یا خود از این بخش وارد دولت شده و یا زمانی خارج از مسئولیت را در این بخش گذرانیده.
همکاری و همدلی مضاعف ناشی از درک متقابل میباشد که در حال حاضر فقدان آن به خوبی احساس میشود .
در روند توسعه ( طبق تجربیات احصاء شده جهانی و بین المللی ) بخش دولتی و خصوصی در کنار هم این مسیر را میپیمایند
در واقع جلسات متعدد فکری و عملی در کشورهایی که از معدل خوب توسعه برخوردارند گواه این مطلب است .
شنیدن درد و دل به تنهایی هم که درمان نمیباشد باید این حس مشترک ایجاد شود که این مسیر باید به اتفاق همدیگر پیموده شود .
حمایت منطقی و هدفمند از بخش خصوصی از درون این همکاریهای متقابل و تعاملی میجوشد .
-
عدم وجود فضای رقابتی منصفانه اقتصادی :
این معضل در تمامی جوامعی که دوران گذار به توسعه را میگذرانند کاملاً مشهود و تجربه شده است .
وجود دولت حجیم با شرکتهای دوگانه ( ….. ) که از منابع بودجه دولتی ارتزاق می کنند .
اینکه دولت فقط نظارت و کنترل دارد نه حضور هنوز برای سیستم قانون گذار و اجرایی ما یه سرمشق فکری و عملیاتی تبدیل نشده است .
طبعاً اشتهای سیرناپذیری بخش دولتی را پایانی نیست علاج این درد را تدبیری استقرار باید کرد .
-
عدم وجود امنیت خاطر از مالکیت خصوصی :
طبعاً همانطور که در پیش گفت عرض شد سرمایهداری سیاسی امری است مذموم که با قاطعیت باید جهت بهداشت اقتصادی با آن برخورد کرد و هرگونه تعلل هزینه جبران ناپذیری را ایجاد میکند .
ولی سرمایهداری عقلانی و منصفانه مبتنی بر توانایی و ظرفیت شخصی حتماً باید از دستبردها در امان باشد و امنیت مالکیت او کاملاً محفوظ باشد.
متأسفانه این تجربهی تلخ بارها و بارها بعد از ظهور بخش خصوصی در کشور ما تکرار شده است .
نا امیدی و عدم اقبال سرمایهگذاران و فعالان بخش خصوصی و شیفت پتانسیل سرمایهگذاری به خارج از مرزها ، شاهد این معضل است عدم احساس امنیت در مالکیت اولین قدم توسعه میباشد در هر کشوری میباشد .
تفکری در کشور بدبین به سرمایه دارای معترض به مالکیت خصوصی میباشد البته همانطور که عرض شد افتراق و تمایز بین سرمایه دار واقعی و سرمایه داری مبتنی بر رانت فرصتهای نابرابر امری است منطقی .
-
بروکراسی های حجیم و ناکار آمد دولتی :
دولت حجیم علاوه بر تنگ کردن عرصه رقابت از بعد بروکراسی و چرخش و فرآیند اجرایی بسیار باعث آزاد بخش خصوصی میگردد .
از نگاه دیگر این بروکراسی علاوه بر ناکارآمدی خود مضری برای گریز از قانون و محملی برای تولید و شیوع فسادها در انوع مختلف خواهد شد .
کوتاهی فرآیندهای اجرایی شفافیت و سلامت ایجاد میکند .
-
سیاست خارجی :
سیاست خارجی عاقلانه موجب ایجاد بستری برای همکاریهای و تبادلات بین المللی در حوزههای مختلف فناوری و سرمایهگذاری خواهد شد .
سیاست خارجه میبایست چتر حمایت بخش خصوصی به ویژه تولید باشد .
در سایه امنیت بین المللی ، رشد و پیشرفت ناشی از تبادلات ایجاد خواهد شد .
سفارتخانه ها میتوانند و میبایست به عنوان رابط در ایران اساس اقتصادی و موجبات ایجاد زیر بنای مناسب همکاریهای بین المللی گردند .